piątek, 6 kwietnia 2012

Herb Pump Powers - The Master Of Mastering

Mastering to ta dziedzina, która jest często pomijana, a to przecież od niej zależy ostateczny kształt produktu. W latach '70 i '80 ta dziedzina postprodukcji należała (wg informacji znalezionych w sieci) do Howie Wenberga i Herb Powers'a Jr.  

Herb jest legendarnym inżynierem dźwięku odpowiedzialnym za początkowe brzmienie takich nowojorskich gatunków jak: funk, rap, disco, house, electro .... Według osób, które go znają, wtedy i dziś nie było i nie ma osoby, która przewyższałaby jego umiejętności. Tak jak James Brown był najciężej pracującym muzykiem w biznesie, tak Herb był najlepszym profesjonalistą w sprawach realizacji dźwięku, tamże.

Był klubowym Dj's,  swoją przygodę rozpoczął w 1976 roku, w legendarnym masteringowym studio Frankford/Wayne. Mniej więcej w tym samym czasie ruszył z własną inicjatywą - Powers House of Sound. Kenton Nix, artysta z ery muzyki Disco tak wspomina Herba:
"Herb is a great guy! I know Herb personally and Herb is one of the best mastering engineers in the business. I mean - that have ever been in the business. Right now he's still number one, I mean, you have to have an appointment with him. You got to get one months in advance. He's just that... He's THAT good! Everybody wants him. He does EVERYBODY! And... He's a master in what he does and to me - He's the BEST! I mean - He's just the best! Herb Powers! Hahaha!!! I remember when he first started, and to see him grow - he has his own place now and it's just crazy now! I have been there when he would actually write on the master. You know, he's really great. He's really good - yeah!"
Znakiem rozpoznawczym Herba stały się krótkie informacje wyryte na powierzchni wosku, tam gdzie ścieżka nagrania się kończy. Początkowo na wosku rysował jedynie swoją ksywkę i uśmieszek, potem zaczął udzielać w ten sposób informacji na temat nagrania, później z kolei dodawał imiona swoich dzieci, żony ... Przykładowo na płycie Serious, Sirius, Space Party nagranej przez Ednah Holt dodał krótką informację "Hi Kenny" & "It's HOT". (Wspominany wyżej Kenton Nix, był producentem tej płyty). Do szlagieru grupy C+C Music Factor - Gonna Make You Sweat, dodał jedynie krótką adnotację "It's Pumped". Zwykle dodawał uśmiech i takie płyty z autografem Pumpa są dziś prawdziwym białym krukiem na rynku klasycznych płyt winylowych.

Z uwagi na perfekcyjne dopracowane brzmienie swoich utworów, pulsujący bass, otrzymał pseudonim ... Pump.
"I started putting messages in around 1977, a year into my mastering career, when I got comfortable with what I was doing, comfortable with the client base that I had. For Tommy Boy, if you're doing their first record, and you're working together with the person and you say, ‘you know something, I really like this song. Let's write something in the grooves about it.' That's something that happens as you get to know the people, the producers, the record company execs, the presidents, stuff like that. There were people that said they would not accept the record unless I enscribed something in there. Because they knew then that I did it. And on Cutting Records, I would put down Aldo, who was the owner of that label, he would always ask me to put his wife and kids' names on the record. It was a good luck thing for him." 
Pracował dla niezależnych wytwórni, lecz także dla poważnych graczy jak: MCA, Columbia, RCA, A&M.
"We had to keep the writing at a minimum with the major labels, because major labels were very picky as to what was in the grooves. Especially MCA. They didn't even want you to write your name. They were very picky. They used to send us memos saying, ‘The only thing that should be in the groove is the actual scribe number of the record.' But I would do it anyway. Some major labels didn't care at all."
Pewnego razu gdy Herb wybrał się na kilkudniowy odpoczynek, inny specjalista w jego dziedzinie, Tom Coyne zmasterował singiel RUN DMC Hollis Crew, dodając dopisek "Who is Herbie Jr.?". Na wzór legendarnego inżyniera, dodał też uśmieszek...

Dzisiaj Herb posiada swoje własne studio i wciąż, nieprzerwanie od ponad czterech dekad jest Number One w branży...
Herb Pump Powers Jr. jest odpowiedzialny za brzmienie tysięcy (sic) utworów, wiele nagrań, z którymi pracował, otrzymało nagródy:

The Miseducation Of Lauryn Hill - Lauryn Hill,
Fanmail - TLC,
The Diary Of Alicia Keys - Alicia Keys,
Under Construction - Missy Elliott ...

Wybrana dyskografia:

James "D-Train" Williams – In Your Eyes (Expanded Edition) (LP) - 2011
Boddhi Satva Feat. Athenai & C. Robert Walker (LP) – Who Am I  - 2010
Heather Headley – In My Mind (LP) - 2006
Pharrell Feat Kanye West – Number One ("12) - 2006
P!NK – There You Go ("12) - 1999
Will Smith – Willennium (LP) - 1999
YoungBloodZ – Against Da Grain (LP) - 1999
Brooklyn Funk Essentials – The Creator Has A Master Plan (LP) - 1995
Pete Rock & C.L. Smooth – Mecca And The Soul Brother (LP) - 1992
Grand Puba – Reel To Reel (LP) - 1992
Ice-T – Ricochet / Mind Over Matter ("12) - 1991
X-Clan – To The East, Blackwards (LP) - 1990
Herbie Hancock – Vibe Alive ("12) - 1988
Stetsasonic – Talkin' All That Jaz ("12) - 1988
EPMD – Strictly Business (LP) - 1988
UTFO – Let's Get It On  ("12) - 1988
Mantronix – In Full Effect (LP) - 1988
Rammellzee + Shockdell – Death Command ("12) - 1987
Kool & The Gang – Forever (LP) - 1986
Disco Twins & Starchild  – Do The Whop / Get Back ("12) - 1986
Michael Jonzun – Money Isn't Everything (LP) - 1986
Dr. Jeckyll & Mr. Hyde – Transformation / Scratch On Galaxy ("12) - 1986
Afrika Bambaataa & Soulsonic Force – Planet Rock - The Album (LP) - 1986
Ultra Magnetic MC's – To Give You Love / Make You Shake ("12) - 1986
LL Cool J – Radio (LP) - 1985
Run-D.M.C. – King Of Rock (LP) - 1985
Cold Crush Brothers – Fresh, Wild, Fly And Bold ("12) - 1984
Grandmaster Flash – Alternate Groove ("12) - 1985
Afrika Bambaataa & Family – Funk You! (EP) - 1985
Spoonie Gee – Street Girl ("12) - 1985
Mantronix – The Album (LP) - 1985
Madonna – Material Girl ("12) - 1985
Starchild / Disco Bee – B-Boy Breakers ("12) - 1984
Jonzun Crew, The – Down To Earth (LP) - 1984
Afrika Bambaataa & James Brown – Unity (EP) - 1984
James Brown – The James Brown Story - Ain't That A Groove 1966-1969 (LP) - 1984
Time Zone – The Wildstyle ("12) - 1983
Jimmy Cliff – The Power And The Glory (LP) - 1983
G.L.O.B.E. & Whiz Kid – Play That Beat Mr. D.J  ("12) - 1983
Pumpkin – King Of The Beat ("12) - 1983
Two Sisters – Two Sisters ("12) - 1983
Melba Moore – The Other Side Of The Rainbow (LP) - 1982
Salsoul Orchestra, The Featuring Loleatta Holloway – Seconds ("12) - 1982
Bar-Kays – Do It (Let Me See You Shake)  ("12) - 1982
Treacherous Three – The Body Rock ("12) - 1980

Brak komentarzy: