wtorek, 9 października 2012

Death of Soulski - The Turnin' Point Of 1975

Podczas politycznej burzy lat 60., w domu Bambaaty, rewolucja zdawała się nieunikniona. W 1968 roku, heroina siała dramatyczne spustoszenie, wracając na ulice południowo-wschodniego Bronksu, za sprawą kryzysu i wojny w Wietnamie, która otworzyła nowe perspektywy do handlowania narkotykami. Riche Perez, późniejszy członek Young Lord Party, był wtedy nauczycielem w Monroe High School vis-a-vis Bronx River Houses.
It came fast and there was a lot of it. It was all over place. Students I knew were getting strung out
W tym samym czasie w Bronksie, ''białe gangi'' zaczęły działać wspólnie, by zwalczać kolorowych. W odpowiedzi czarne i portorykańskie gangi z Soundview, zjednoczyły się przeciwko białym i szerzącej się fali narkomani w dzielnicy. Lecz różnice zdań i podział wpływów szybko zwrócił ich przeciw sobie. Bambaataa został wciągnięty w styl życia gangów, przez co i nieubłaganie wykorzystany jak każdy młody chłopak z Bronx River w tamtym czasie. Pierwszą grupą do której przynależał, która przykuła jego uwagę i została uformowana w sąsiedztwie była P.O.W.E.R. (People's Organization for War Energetic Revolutionaries). Ideologicznie podobni do retoryki Partii Czarnych Panter, działali lokalnie z czasem zostali wyparci z Bronx River przez potężniejszą Black Spades, oryginalnie pochodzących z Bronxdale. Podczas starć z białymi grupami oraz policją na terenie dzielnicy, narastająca przemoc i nienawiść spowodowała, zejście do podziemia na jakiś czas większość liderów, gdyż systematycznie urządzano na takie osoby polowania i obławy ze strony policji oraz konkurencyjnych gangów.
That's when I decided to turn Spades and then flip Bronx River into Spades
Jedyna znana historii wzmianka i obecność członków P.O.W.E.R., miała miejsce podczas pokojowego zgromadzenia gangów ''Peace Treaty'' w 1971 roku.



Jako Black Spade, Bambaataa zyskał opinię nieustraszonego, przekraczając granice terytoriów innych grup, tylko dlatego by uzyskać porozumienie i podjąć próbę dialogu.
I was a person who was always in other areas. So if I was a Spade, I still was with the Nomads. If I was with Nomads, I was hanging out with the Javelins. When I came into any group, I had the power, the backing of the other group I was with. Although I was a Spade, I still had power and control of some of the Nomads, some of the Javelins.
Wkrótce zdolności Bambaaty, by poruszać się między gangami nie wyglądała już jako słabość, ale siła.
I was a person that if you had problems, I could rally up three to four hundred at one time and move on you...
Ówczesny prezydent Black Spades, Bam Bam, szybko dostrzegł Bambaatę, mianując go warlordem (wysoko respektowana ranga dowódcy w strukturach gangów). Dzięki temu Bambaataa stał się odpowiedzialny za szerzenie obszaru działania Black Spades, oraz za podnoszenie rangi grupy, wśród innych gangów w Nowym Jorku.
I took my things of attacking areas from the history of Napoleon, Shaka Zulu. I used things I was reading in school to attack areas and make them join up with us.
Bambaataa w znacznym stopniu przyczynił się do jednoznacznego kontrolowania regionów: Bronx River, Soundview, Castle Hill, Monroe Houses, na zachód po Patterson Houses, pod sztandarem Black Spades. Wkrótce Spades mieli swoje wpływy w Harlemie, Brooklynie, Queens, stając się dzięki temu największym nowojorskim gangiem.
Everywhere there was a police precinct, there was a Spades chapter
Gdy zamieszki na tle rasowym wybuchły w Stevenson High School, Bambaataa prowadził Black Spades do walki z białymi gangami na terenie Soundview i West Farms, przyjmując ambiwalentną postawę do sytuacji.
For the first week things seems to go okay 
..., tak omawiał sytuację podczas zgromadzenia klasowego, sporządzając przy tym opowieść o eskalacji rasowej wojny gangów przyrównując ją do zamieszek w centrum handlowym. Po tych wydarzeniach Stevenson High School nigdy już nie była taka jak wcześniej.

Wzmagające się napięcie częściowo udało się rozładować podczas Peace Treaty - Truce of 1971., co pomogło zjednoczyć i uspokoić negatywną siłę wśród czarnych i portorykańskich gangów w South Bronksie.

Oświadczenie Bam Bam'a do którego doszło podczas Truce of 1971, odbiło się znacząco na Bambaacie. Jak sam wspomina zaczął szukać wyjścia z sytuacji. Wykorzystał swoje zdolności do jednoczenia ludzi w dobrej sprawie.
There were so many gangs and he knew at least five members in every one. Any time there was a conflict, he would try and straighten it out. He was into communications.
..., wspomina Jay McGluery w rozmowie ze Steven'em Hager'em.

Nowa ideologia Herc'a oferowała Bambaacie nowe możliwości jako DJ. Dwóch byłych Spadesów, również zostało disk jockey'ami (Kool DJ D z Bronx River oraz Disco King Mario z Bronxdale).

Bambaataa zaczął praktykować technikę u obu byłych członków gangu, by z czasem organizować własne jamy w Bronx River Community Center, naprzeciwko swojego miejsca zamieszkania.
When I did become a DJ, I already had an army with me so I already knew that my parties would automatically be packed
W tym czasie zainicjował ruch o nazwie Bronx River Organization jako alternatywa do Black Spades. W jakimś stopniu za ideę obrał działania Ghetto Brothers  i ich transformacji, kierując się kreatywnością i pozytywnym podejściem do rzeczywistości, odrzucając negatywną energię.
We had a motto: Do not start trouble. Let trouble come to you, then fight like hell
Wtedy coraz więcej sytuacji i negatywnych starć udawało się rozwiązywać w bardziej pokojowy sposób. Imprezowanie stało się świeżą rzeczą. Bambaataa nawiązał porozumienie, by wspólnie działać na obszarze Bronxdale z ekipą Disco King Mario ''Chuck Chuck City Crew''. Dzięki temu coraz więcej młodych porzucało przemoc na rzecz imprez. Tak więc Bronx River Organization osiągnęła wymiar regionalny porzucając przedrostek Bronx River, stała się wyznacznikiem do pozytywnych działań i organizowania spotkań i block parties w sąsiedztwie.

Podczas gdy Kool DJ D, Disco King Mario i inni dj's z Bronx River tacy jak DJ Tex, grywali rytmiczne disco, popularne w rozgłośniach radiowych, Bambaataa skłonił się w stronę technik Kool DJ Herc'a i breakbeatów. Rytmiczno-analogiczny dźwięk setów Bam'a i jego filozofia szerzenia pokojowej atmosfery, była bliska szerokiemu pojęciu ideologi, której fundamenty czerpał z podwalin rewolucji otwartego umysłu lat 60., - The Orgnization. Muzycznie miksował takie rzeczy jak Grand Funk Railroad, The Monkees razem z Sly Stone'm, James'em Brown'em i przemówieniami Malcolm'a X. Grał salse, rock, soka z takim samym entuzjazmem jak funk i soul. Starał się być otwartym na to co dobre w każdym gatunku. Szybko przyćmił innych Dj's, zyskując sławę najlepszego 'programisty muzycznego' w sąsiedztwie.

Co tydzień Bambaataa, przewodniczył rytualnym jamom, pogrążając uczestników w muzycznej i tanecznej euforii.
Block parties was a way to do your thing, plugging into the support of the whole community. It's like, we'd rather see them doing that, doing something constructive that to be down the block beating each other upside the head like they used to do in the gang days. 
Dzięki temu odnalazł coś potężnego, kreatywnego, coś co sygnalizowało życie. Ale to śmierć zwróciła Bambaatę do krucjaty by czynić dobro. 6 stycznia 1975 roku, policja śmiertelnie postrzeliła jego kuzyna.

11.01.1975 New York's Amsterdam News: 


Two Shot Dead In Bronx Duel - Dwa Trupy, Pojedynek w Bronksie
Two young men were shot to death during a gunfight with the Bronx police Monday night on Pelham Parkway off White Plains Road, and another was taken to the hospital suffering with injuries. The dead men were identified as Roland Brown, 20, who lived at 2187 Washington Ave., and Ronald Bethel, 17, who lived at 2100 Tiebout Ave. Taken into police custody was James Wilder, 20, of 2507 Washington Ave.
Disobey - Nieposłuszni
Police said Officers Jeffrey Matlin and Robert Visconti were on patrol n Pelham Parkway when they observed three men in a car who were acting suspiciously.          
The police motioned to the car to pull over. The car stopped and the three men got out but instead of walking toward the police car the three walked to the rear of the car.  
Police said one of the men had a shotgun and two other were also armed. The officers reportedly ordered the men to drop their guns but were fired on instead. The police returned the fire and the three ran into the wooded area of Pelham Park. 

Shootout - Strzelanina
The Three suspects ran East on Pelham Parkway with the police chasing them. The two officers were later joined by Officers Charles Iacovone, Donald Powers and John B. Kelly who aided the two officers in the shootout. 
Police said the 1968 Mercury , in which the three were riding, is owned by Brown's mother Mrs. Sarah Williams. Det. Edward Heck of the Ninth Homicide zone is assigned to the case.  
Bambaataa który zachował kopię aktu zgonu Soulski'ego, nie wiele mówi o całym zajściu. Ale za to wierzy, że miało ono zupełnie inny przebieg.
They shot him all in the lungs and the chest, a whole bunch of spots. They tore him up. 
Miesiąc po śmierci Soulski'ego, policjanci z Bronksu zastrzelili czternastolatka, który skorzystał na prowadzeniu kradzionego samochodu. Rzecznik prasowy komendy policji w Bronksie stwierdził, że oficerowie strzelali do uzbrojonego w nóż nastolatka, jednak autopsja wykazała, że został on postrzelony w plecy, co stawiało sprawę w dwuznacznym świetle. Oba te wydarzenia wywołały zupełnie inną reakcję jaka miała miejsce po śmierci Cornell'a Benjamin'a z Ghetto Brothers kilka lat wcześniej. Gangi na nowo zwróciły się przeciwko władzom.

Reprezentanci New York's Amsterdam News dołączyli do liderów społecznych by wspólnie złagodzić napięcie w sąsiedztwie. Nakłonili Bambaatę i Black Spades by zostawili sprawę w rękach wymiaru sprawiedliwości. Niestety w południowo-zachodnim Bronksie gang Peacemakers, oświadczył ''otwarty sezon'' na funkcjonariuszy nowojorskiej policji oraz funkcjonariuszy straży pożarnej, co miało związek ze wzmożoną aktywnością tych służb w dzielnicy, szerzej znanej jako Bronx is Burning. Inne gangi namawiały Bambaatę by ten udzielił im zgody, na rozpoczęcie regularnej wojny z policją.

Wiele lat później, Bam stworzył kawałek "Bambaataa's Theme'', elektroniczną wersję utworu ze ścieżki  dźwiękowej do filmu John Carpenter's ''Assault on Precinct 13'' (Atak na 13 Posterunek) z 1976 roku, gdzie rozjuszonych indian najeżdżających tytułowy fort (Fort Apache z 1948 roku), przedstawiono jako żądnych zemsty członków gangów, atakujących pod osłoną nocy posterunek policji. Ten obraz wprowadził falę filmów w stylu urban-horror, kreowanych obrazem opustoszałego Bronksu. Scenariusz był inspirowany prawdziwymi wydarzeniami. Kolejnym z wspomnianych filmów był właśnie Fort Apache: The Bronx z 1981 (remake w/w westernu), który pokazał subiektywny obraz społeczeństwa czarnych w Bronksie, co wywołało prawdziwą burzę...

Bambaataa stawiał pytania za którą ze stron byśmy się wstawili? ... Napastnikami czy ofiarami?  Zdaje się sprostować całość do podziałów, ale i przemyśleń czy napastnicy nie są ofiarami i vice versa ... Jakie odczucia wywołały w nim wspomniane przeżycia, i jak go ukierunkowały?

Do wniosków można dotrzeć za pomocą filmu klucza pt. ''Zulu'' z 1964 roku. Który opowiada o walce pomiędzy żołnierzami Impreium Brytyjskiego z dumnymi plemionami prowincji KwaZulu Natal w Południowej Afryce. Film zrozumiany jako hołd dla Imperialistów wydaję się być tłem dla odwagi, pasji i rozwagi u wojowników z afrykańskiego Zulu Nation.

Myślę, że to dzięki rozwadze, tak właśnie w 1975 roku do sprawy podszedł Bambaataa. Na prośbę liderów społecznych, ekipy gotowe do walki ustaliły by patrzeć na proces oskarżonych policjantów, w obu przypadkach tragicznych strzelanin mających miejsce w styczniu i lutym 75 roku. Policjantów uniewinniono... A gangi bronksu były gotowe do działania. Lecz Bambaataa i jego ideologia punktu zwrotnego, spowodowała, że nic złego się nie wydarzyło. Nigdy nie wykonano ruchu w stronę władz, związanych z tą sprawą. Bambaataa tak samo jak wojownicy z filmu 'Zulu', tańcząc w myśl obranej drogi szerzenia pokoju wybrał by żyć i kontynuować swoje dzieło...
Peace!

Brak komentarzy: