piątek, 28 października 2011

UNIVERSAL ZULU NATION PART 1 - HISTORIA


Universal Zulu Nation działa aktywnie na całym świecie prezentując oryginalny wizerunek kultury Hip-Hop w jej pełnej okazałości i klasie. Cofnijmy się do czasów, kiedy wszystko miało swój początek.

Black Panthers

W latach 1964-1965 władze USA przyznały Czarnej społeczności pełne prawa obywatelskie, co miało położyć kres segregacji rasowej. Do walki o te prawa obywatelskie włączyła się również czarna młodzież z Los Angeles, z dzielnicy Watts. W wyniku tego powstały Czarne Pantery (Black Panthers). Porwało to za sobą szerokie rzesze młodzieży w gettach dużych miast. Dla zainteresowanych polecam film "Czarne Pantery" reż. Mario Van Peebles, 1995r. Na początku lat 70-tych Czarne Pantery zostały zdziesiątkowane przez policję. Pozostała legenda o młodych, dumnych ludziach, którzy mieli odwagę rzucić wyzwanie systemowi przywracając poczucie godności wielu osobom strąconym na dno i wyrzuconym poza nawias życia społecznego, a z funduszy uzyskanych w rozmaity, także nielegalny sposób, finansowali oni działalność socjalną w gettach, zakładali darmowe stołówki w szkołach, walczyli z głodem, nędzą i bezdomnością. Upadek Czarnych Panter stworzył w gettach dużych miast pustkę polityczną, co doprowadziło do spadku świadomości wśród czarnej społeczności.

Black Spades

Zaczęły tworzyć się gangi uliczne, które stosowały morderczą przemoc w walce między sobą o kontrolę nad swoimi obszarami mieszkalnymi i całym gettem. Panująca przemoc i nieustające wojny gangów zmuszały ludzi, aby się jednoczyli. Cały Nowy Jork podzielony był na setki stref kontrolowanych przez gangi. Gangi te dzieliły się na wiele tzw. dywizji, a te z kolei na tzw. oddziały (Chapters). W latach 1968-1973 jednym z tych wielu gangów była Universal Zulu Nation znana wówczas jako legendarny uliczny gang Black Spades (Czarne Piki) w dzielnicy Nowego Jorku - Bronx. Gang Black Spades był największym gangiem w Nowym Jorku i obejmował społeczność, która wywodziła się w większości z Czarnych Panter. Jednym z terenów kontrolowanych przez Black Spades był obszar mieszkalny Bronx River Houses, a przywódcą dywizji - Afrika Bambaataa, który jako lider gangu walczył o pojednanie między gangami przy użyciu dialogu. Ale zanim zaczęło się coś zmieniać wiele ludzi zginęło.


Muzyka jest kluczem

Afrika Bambaataa był również zaawansowanym kolekcjonerem płyt i dj-em. W 1970r. Afrika Bambaataa rozpoczyna DJ-ing prowadząc imprezy tzw. house parties, ale jeszcze bardziej zaczyna interesować się DJ-ingem ok. 1973r., gdy dowiaduje się o dj-u Kool Herc z zachodniego Bronxu grającym muzykę funky Jamesa Browna. Afrika Bambaataa postanawia pójść jego śladem, ale poszerza swój repertuar dj-a obejmując również inne rodzaje muzyki. Tak więc uliczny gang Black Spades powoli zaczyna chylić się ku upadkowi. Afrika Bambaataa jest wówczas dj-em w Bronx River Community Center - siedziba Black Spades, a późniejsza Zulu Nation. Tam właśnie pod koniec 1973r. zakłada on Zulu Nation, ale grupę nazywa Organization, która tworzy się i przejmuje organizacyjne elementy z gangu Black Spades mając za cel utrzymanie porządku w Bronxie i całym Nowym Jorku.


Idea Zulu

Idea utworzenia Zulu Nation została zainspirowana filmem "Zulu" reż. Cy Endfield (1963), który Bambaataa oglądał w tych latach. Polecam również film "Shaka Zulu" reż. William C. Faure, 1986r. Filmy te opowiadają o afrykańskim plemieniu Zulusów, do którego przyłączały się inne plemiona tworząc jedno wielkie imperium pod przewodnictwem Shaka Zulu - jednego z największych wodzów Zulu. W wyniku tego grupa Organization przeistacza się w Zulu Nation pod kierownictwem Afriki Bambaataa zachowując idee w rozpowszechnianiu pokoju. Wyłoniło to społeczność gangu, która skierowała swoje negatywne zainteresowania i energię na pozytywną działalność specyficznego nurtu Hip-Hop. Hip-Hop był ogniwem zapalnym, ponieważ wszystkie jego elementy rodziły się właśnie w tym czasie. Zulu Nation typując swoich liderów, zaczyna w społeczeństwie stosować Hip-Hop do ukierunkowania pozytywnej energii. Pierwszą grupą wyłonioną z Zulu Nation jest załoga b-boys - Zulu Kings, w skład której wchodzą: Afrika Islam, Charlie Rock, Amed, Jazzy Jay, D.ST., Pow Wow i Afrika Bambaataa jako dj. Tak Bambaataa kontynuuje DJ-ing skupiając na imprezach coraz więcej dj-ów, raperów, tancerzy, artystów graffiti, którzy przyłączają się do Zulu Nation. W ten sposób staje się ona pierwszą hip-hop'ową organizacją na świecie uznając Hip-Hop jako kulturę utworzoną z czterech elementów: DJ-ing, MC-ing, Breaking, Graffiti.W 1976r. jest organizowanych już wiele imprez tzw. block parties w parkach, na boiskach koszykówki i w innych miejscach. Pojawiają się kolejni pionierzy Hip-Hop'u: Grandmaster Flash, Furious Four (na początku było ich czterech), Grand Wizard Theodore, Fantastic Romantic Five, Treacherous Three (z Kool Moe Dee) oraz Jo Jo - założyciel legendarnej grupy Rock Steady Crew utworzonej w Bronxie w 1977r.

Siła w Liczbach

Około 1978r. Afrika Bambaataa łączy odbywające się imprezy z dj-em Kool Herc pod nazwą Nubian Productions, na których zaczyna wykorzystywać fragmenty przemówień czarnych przywódców ruchu wyzwoleńczego lat 60-tych w trakcie grania różnych utworów. Wtedy właśnie kształtuje się edukacyjna strona Zulu. Ma to wpływ na poprawę świadomości wśród społeczeństwa w "gettach". Grupami wywodzącymi się z Zulu Nation w tym okresie są m. in.: Jazzy Five (z dj-em Red Alert i dj-em Jazzy Jay), Cosmic Force, Soulsonic Force (z dj-em Jazzy Jay i MC GLOBE) oraz Cold Crush Brothers (z Grandmaster Caz). W 1981r. Rock Steady Crew kierowana przez Crazy Legsa i Ken Swifta zostaje uznana za najlepszą grupę breakdance i staje się częścią składową Zulu Nation. Najpierw wiele członków Zulu Nation było Czarnych i Latynosów, ale ok. 1982r. w nowo-falowym klubie "Mud Club" na Manhattanie odbywa się pierwsza impreza prowadzona przed przeważającą białą publicznością. Hip-Hop pierwszy raz wnika w białą kulturę. Uczęszczanie na imprezy Zulu Nation staje się jeszcze bardziej obszerniejsze.


New York City Rap Tour

W 1982r. Zulu Nation rozpoczyna pierwsze międzynarodowe hip-hop'owe tourne "New York City Rap Tour" do Europy i innych miejsc, w którym uczestniczą: Afrika Bambaataa, Soulsonic Force, Shango, Rock Steady Crew, Grandmixer D.ST., Fab 5 Freddy, Phase 2, Futura 2000 i Dondi. Za pośrednictwem tego, kultura Hip-Hop zaczyna być rozpowszechniana przez Zulu Nation na cały świat. Młodzi ludzie przy dźwiękach "perfect beatu" z przenośnych magnetofonów prezentują swój breaking, graffiti art., a MCs żonglują słowami. Pojawiają się filmy: "Wild Style" (1982), "Style Wars" (1983), "Hip-Hop A Street History" (1983), "Beat Street" (1984), "Breakin"(1984), "Electric Boogaloo"(1985) "Electro Rock" (1985). Hip-Hop staje się żywiołem zdobywając tysiące sympatyków na całym świecie.

Brak komentarzy: