środa, 28 grudnia 2011

Anti-Graffiti Campaign by Edward Koch 1981/1982

"Make Your Mark In Society, Not On Society" - tak głosiło oficjalne hasło mające na celu, walkę z graffiti w nowojorskim metrze. Powstała też krótka kampania telewizyjna w programie NYC Commercials, emitowana przez inne stację: APP (WTC smashup), WPLJ, WKTU, Channel 2 Newsbreakers, Channel 4 New York, WINS 1010.  Projekt zatytułowany Anti-Graffiti Public Service, miał do dyspozycji znane lokalnie i nie tylko gwiazdy sportu i muzyki:

Mike Newlin (koszykarz), 
Hector "Macho" Camacho (bokser),
Alex Ramos (boker), 
Irene Cara (piosenkarka, aktorka), 
Gene Ray (aktor),
Joe Frazier (boxer),
Dave Windfield (New York Yankees)
"Take It From The Champs, Graffiti Is For Chumps", te hasło (widoczne na powyższym zdjęciu) markowali bokserzy Hector Macho Comacho oraz Alex Ramos.

"Fame Is Seeing Your Name In Lights, Not Seeing It Sprayed On The Subway"  plakaty z tym hasłem sygnowali aktorzy filmu Fame: Irene Cara i Gene Ray.

Niektórzy obserwatorzy wątpili w to, czy tego typu kampanie są motywowane prawdziwym zrozumieniem problemu jakim w tamtym czasie było graffiti. Zarzucano twórcom tej społecznej inicjatywy brak jasności, w zrozumieniu czym graffiti było. Tego typu publiczne akcje mają swoją długą historię i rozpoczęły się prawdopodobnie w roku 1972, kiedy to Sanford Garelik, (1918-2011, polityk, pierwszy żydowski szef nowojorskiej policji) w celu walki z tym jak określił, plagą "zanieczyszczającą oczy i umysł", zaproponował ustanowienie jednego miesiąca w roku, Anti-Graffiti Day's.

W pierwszej połowie 1982 roku, 20 - stu młodocianych grafficiarzy, jako pierwsi w historii  miasta Nowy York (może nawet jako pierwsi w całym USA), zostali pociągnięci do odpowiedzialności prawnej - zapłacili za usunięcie swoich graffiti z powierzchni pociągów. ''I guess you could say we're making our mark in society instead of on society'' - dziewiętnastoletni Larry Carson, jeden z ujętych 'przestępców', w nawiązaniu do anty graffiti kampanii. Wyraził także skruchę, twierdząc, że za wyrządzone szkody, zapłacili odpowiednią cenę.

W 1985 powstała kampania Don't Do It (PSA Anti-graffiti), w której wystąpili: Fat Boys, Mr. Magic, The Dynamic Breakers, The Force Md's, Steve Santiago .... 

Między 1984 a 1989 usunięto graffiti z 6245 pociągów i 465 stacji, co kosztowało miasto 52 miliony dolarów.

Jednak sami artyści hip hopowi nie pozostali dłużni, przedstawiając takie oto plakaty:
Edward Koch, który zyskał popularność po falach terroru latem 1977 roku (Blackout '77), już w 1981 roku mógł poszczycić się zmniejszeniem kosztów opłat za media (woda, prąd, etc). Jest także znany jak burmistrz, który postanowił wypowiedzieć wojnę graffiti na wielką skalę. Zdziwił mnie ten fakt, ponieważ po kilku latach Koch, będzie dziękował Kulturze Hip Hop za pozytywny wpływ na młodzież.

Brak komentarzy: