Choć nie miał wiele odsłon, Thomas Dolby stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych postaci synth-pop ruchu, wczesnego new wave lat 80-tych. W dużej mierze było to spowodowane jego umiejętnego marketingu. Dolby zaczął się promować jako rodzaj szalonego naukowca... Jajogłowy, który skutecznie wykorzystuje moc syntezatorów i samplerów, do tworzenia wpadającego w ucho pop'u i electro-funk'u.
Zanim rozpoczął solową karierę, Dolby pracował jako muzyk studyjny, technik i autor tekstów... Najbardziej znaczące efekty jego pracy jako kompozytora to "New Toy", który napisał dla Lene Lovich i Whodini w "Magic Wand". W 1981 rozpoczął karierę solową, która przyniosła mu szereg "drobnych" utworów na listach przebojów i dwie wielkie hity - "She Blinded Me Science" (1982) i "Hyperactive" (1984).
Po "Hyperactive" jego kariera częściowo zanikła, gdy zaczął częściej wracać do produkcji, jak również badania nowych technologii syntezatora i komputera. Dolby nadal nagrywał w latach 90-tych, ale raczej sporadycznie, był to tylko ścisły akt kultu w jego wykonaniu...
Jego zainteresowanie muzyką pojawiło się wraz z jego zamiłowaniem do komputerów, elektroniki i syntezatorów. Syn brytyjskiego archeologa, Thomas Dolby (ur. Thomas Morgan Robertson, 14 października, 1958) uczestniczył w kolegium pierwotnie do badań meteorologicznych, ale wkrótce został pochłonięty przez elektronikę, w szczególności sprzęt muzyczny. Rozpoczął budowanie własnych syntezatorów, gdy miał 18 lat. W tym samym czasie, zaczął uczyć się grać na gitarze i fortepianie, a także programować komputery. Ostatecznie paczka jego kolegów nadała mu pseudonim "Dolby", który wziął się od nazwy redukcji szumów na kasetach audio. Dolby ostatecznie zdecydował się przyjąć pseudonim jak pseudonim artystyczny. Wkrótce Dolby został zatrudniony jako inżynier dźwięku podróżując z różnymi post-punkowymi zespołami, w tym the Fall, the Passions czy the Members, korzystając z reguły z systemu PA który zbudował sam. W 1979 roku założył post-punk'owy zespoł Camera Club wraz z Bruce'm Woolley, Trevor'em Horn, Geoff'em Downes i Matthew Seligman'em. W ciągu roku, opuścił grupę i dołączył do zespołu Lene Lovich. Dolby dał Lovich własną kompozycję, piosenka "New Toy", która stała się brytyjskim hitem w 1981 roku. W tym samym roku wydał swój pierwszy solowy singiel "Urges", wiążąc się z angielską niezależną wytwórnią Armageddon. Niestety kontrakt z Parlophone i wydany później album "Europa and the Pirate Twins", z trudem dostał się do UK Top 40.
(12'') Whodini - Magic's Wand (prod. Thomas Dolby)
(LP) Thomas Dolby - The Golden Age of Wireless
Dolby zaczął grać na syntezatorze w sesjach dla innych artystów w 1982 roku. W tym samym roku ukazał się w Foreigner's 4, Def Leppard's Pyromania i Joan Armatrading's Walk Under Ladders. Także w 1982 roku napisał i wyprodukował "Magic Wand" dla Whodini, który stał się jednym z pierwszych singli rapowych, sprzedanych w mln egzemplarzy. Nawet wszystkie z tych osiągnięć z 1982 roku nie były szczególnie zauważalne podczas wydania pierwszego albumu solowego Dolby. Album The Golden Age of Wireless wypuszczony w lecie 1982 r. osiągnął tylko 13 miejsce w Anglii, a był praktycznie zapomniany w Ameryce. "Windpower", jego pierwszy samodzielny singiel dotarł do hit Top 40 w Wielkiej Brytanii pod koniec lata 82.
(EP) Thomas Dolby - Blinded By Science
W styczniu 1983 r. Dolby wydał EP "Blinded by Science", w którym umieścił chwytliwy numer "She Blinded Me Science", zawierający wokal osławionego w Anglii ekscentrycznego Dr. Magnus'a Pike', który również pojawił się klipie. Blinded by Science został wielkim hitem w Anglii, ale EP'ka była jednym z głównych amerykańskich hitów w 1983 roku, dzięki promocji klipu przez stację MTV. Ostatecznie piosenka osiągnęła piątą pozycję na liście przebojów USA i znalazła się na reedycji albumu The Golden Age of Wireless, który dzięki temu zyskał więcej uwagi i wskoczył na 13 pozycję w Ameryce.
(LP) Thomas Dolby - Flat Earth
"Flat Earth" to drugi album Thomas'a Dolby, który pojawił się na początku 1984 r. i został poparty przez singiel "Hyperactive". Stał się największym przebojem Wielkiej Brytanii, docierając do 17 pozycji, choć Flat Earth osiągnął 35 na amerykańskich listach przebojów. Od tego momentu T. Dolby doczekał się tendencji spadkowej - żaden z singli z jego albumów nie doczekał się premiery w zestawieniach American Top 40. Niemniej jednak, Dolby był osobą godną popytu jako współpracownik i tak też się działo. Pracował z Herbie Hancock'iem, Howard Jones'em, Stevie Wonder'em, George'em Clinton'em czy Dusty Springfield. W ciągu 1985 roku wyprodukował dla Clintona "Some of My Best Jokes Are Friends", dla Prefab Sprout's "Two Wheels Good" (wersja USA), oraz Joni Mitchell's "Dog Eat Dog", jak również wspierał David'a Bowie na Live Aid. Także w 1985 roku zaczął komponować muzykę filmową, począwszy od "Fever Pitch". W 1986 roku skomponował muzykę do "Gothic" i "Howard the Duck" do którego stworzył pseudonim "Dolby's Cube". To doprowadziło do procesu sądowego z Dolby Labs, który ostatecznie zakazał muzykowi używania nazwy "Dolby" w związku z nazwą "Dolby Labs"...
(12'') Dolby's Cube - Get Out of My Mix
Na koniec wrzucam jeden z Jego ciekawszych numerów sygnowanych pseudonimem Dolby's Cube...
Enjoy! Peace!
Don Letts – Hockley Social Club
4 tygodnie temu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz