Short w wieku 14 lat przeniósł się do Oakland. Jak powszechnie wiadomo jest raper'em wyjątkowo niskiego wzrostu, a jego teksty przekraczają granice wszelkiego prawdopodobieństwa w opisach niesamowitych możliwości seksualnych. Swoją karierę rozpoczął w dość nietypowy dla zachodniego wybrzeża sposób, zainspirowany utworami Sugar Hill Gang i Grandmaster Melle Mel'a.
"Razem z moim ówczesnym partnerem, Freddym B., wykorzystując miejscowy slang, zaczęliśmy śpiewać o ludziach, różnych miejscach i całej okolicy. Nagrywaliśmy 30 minutowe taśmy i sprzedawaliśmy na ulicach..."
Po trzech latach namawiania przechodniów do zakupu kaset, sprzedawanych na ulicach, w autobusach i prosto z samochodu... Too Short podpisał w końcu amatorski kontrakt z niezależną wytwórnią 75 Girls. Trzy pierwsze kasety... "Don't Stop Rappin'", "Players", "Raw, Uncut & X Rated", którym od strony muzycznej nie można było nic zarzucić, wprowadziły charakterystyczny dla Too Short'a styl, czyli teksty opowiadające o gangsterach, alfonsach i strzelaninach. W 1986 r., po nagraniu trzeciej "płyto-kasety", wspólnie z menadżerem Randy'm Austinem, założyli Dangerous Music. Legenda głosi, że wydany dla niej album Born To Mack sprzedał się "z samochodu Short'a" w nakładzie ponad 200 tyś. egzemplarzy, co przyczyniło się do zwrócenia na niego uwagi m.in. Jive Rec. Druga wersja albumu wydana właśnie dla Jive, zyskała status złotej płyty. Warstwa tekstowa utworów osiągnęła nieznacznie lepszy poziom na jego kolejnej płycie Life Is... Too Short, wydanej wyłącznie przez wspomniany Jive, zdobywając status platynowej płyty.
"Nikt nie może mi zarzucić, że deprawuje amerykańską młodzież, albo, że obrażam wszystkie kobiety. Tu chodzi przecież tylko o pieniądze."
Sprzedawany w znacznej części w okolicach Oakland, platynowy album "Short Dog's In The House" cieszył się znacznie mniejszym powodzeniem, a o jego zawartości świadczy chociażby utwór "Bitch Killa". W warstwie muzycznej Too Short zawsze opierał swoje utwory na samplach, pochodzących głównie z utworów Kool And The Gang, Sly Stone'a czy Graham Central Station. Swego rodzaju przerywnikiem, szczególnie dla artysty tak monotematycznego jak Short, był album Shorty The Pimp. Postać o tym właśnie imieniu, o której przygodach opowiadały utwory, można było traktować jako biograficzną historię z przymróżeniem oka. Wizerunek ten zainspirowany filmem "Superfly" i innymi blaxploitation movies był jednak mocno przesadzony. Płyta zapoczątkowała stałą współpracę rapera z Artem Banksem i Shortym B. Kolejny longplay Get In Where You Fit In szturmował pierwsze miejsca list przebojów R&B. Styl muzyczny Short'a uległ zmianie, lecz seksualna monotematyka pozostała niezmienna. W połowie lat 90. powoli "zawiesił buty na kołku"...
"Nie mam już wpływu na to jak odbiera się mój sceniczny wizerunek. Zupełnie jakby był on czymś niezależnym ode mnie. Ludziom wydaje się, że na co dzień jestem takim samym ciemnym typem, jak ten o którym opowiadam w moich tekstach"
Krytycy nieprzychylni jego twórczości uznali, że spotkało go to na co zasłużył... W 1996 roku po wydaniu 10 albumu, Too Short ogłosił, że daje się na zasłużoną emeryturę... Oczywiście z przymróżeniem oka...
27.06.2024 Otwarty scratch jam z nagrodami - FRESH AH YEAH! Vol. 4 / Samo Centrum, Warszawa
ULTIMATE OLDSCHOOL HIPHOP & 80's STYLE SOURCE in POLAND
Reminders of the foundations of hip hop culture, we pay tribute to pioneers and spin specific events 80's NYC on the breaks.
Przypominamy o fundamentach kultury hiphopowej, oddajemy hołd pionierom i rozkręcamy imprezy w stylu lat 80 w Nowym Jorku.
Contact & Booking :
OldschoolersCrew@gmail.com
Dj Finger (Warsaw)
+48 609 508 541
kOOl MiKe (Toruń)
+48 537 747 630
Dziurawe Sample (Lower Silesia)
+48 729 915 991
OLDSCHOOLERS CREW
OldSchoolers Crew to ekipa założona przez Dj'a Fingera i kOOl MiKe'a w 2008 roku. Idea organizowanych przez nich event'ów poświęcona jest promowaniu i rozpowszechnianiu prawdy o korzeniach Kultury Hip Hop. Edukowanie poprzez muzykę, film, taniec, słowo, a to wszystko w pozytywnym klimacie ''block parties'', prosto z czarnoskórych dzielnic Nowego Jorku lat 70-80 minionego stulecia. Na ich żywiołowe sety składa się oldschool rap / funk&soul / bboy breaks / electro / 80s pop / disco oraz zapomniane taneczne kawałki z dobrym brzmieniem Starej Szkoły.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz