
Bardzo ważna postać dla środowiska hiphopowego. Właściwie nazywa się Frederick Braithwaite (rocznik 1959), pochodzi z Brooklynu, NY. Freddy wychował się w rodzinie prawników, jego ojciec był także managerem takich jazzmanów, jak Max Roach czy Clifford Brown. Jako nastolatek Fab 5 w późnych latach 70 należał do osiedlowej grupy graficiarzy "Fabulous 5". Po za grupa F5, Freddy zasłynął malowaniem gigantycznych "Campbell Soup Cans", puszek z zupą pomidorową na wagonach metra w 1980 roku, na wzór Andy'ego Warhol'a.

Na przełomie lat 70. i 80. zaangażował się w bardziej twórczo w kulturę Hip Hop. Stał się nieoficjalnym łącznikiem pomiędzy osiedlowym graffiti i rodzącą się sceną rap, a kwitnącą sztuką centrum miasta i sceną punk.
“I was bringing the whole music, hip-hop, art, break dancing and urban cultural thing to the downtown table” - he said...
Pod koniec 1980, Glenn O'Brien zaprosił Freddy'ego, i Lee Quinones'a (graffiti writer z Lower East Side, znali się z Freddy'm od lat) do udziału w filmie "New York Beat" a.k.a. "Downtown 81". Kolejnym krokiem był Charlie Ahearn i "Wild Style" (1982), którego głównym bohaterem był Lee Quinones oraz przedmieścia Nowego Jorku, jak i środowisko Manhattanu i Bronxu + muzyka, graffiti wokoło... Fab 5 również wziął czynny udział w nie tylko w obrazie ale i w tworzeniu ścieżki dźwiękowej do filmu. Singlem "Down by Law" swojej produkcji, dał popis swoich nie przeciętnych umiejętności, przez co stał się hymnem całego "dzikiego stylu". Dziś jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych podkładów w oldschoolwym rapie.
W kwietniu 1981, Freddy wspomagał organizację show "Beyond Words" zorganizowanym w "Mudd Club". Zgromadził m.in. takie znakomitości jak Jean-Michel Basquiat, Rammellzee, Afrika Bambaataa i wielu innych. To wydarzenie było pierwszym popisem artystów hiphopowej sceny Bronxu, po za ich własnym środowiskiem.
Kolejnym projektem w który zaangażował się był "Graffiti Rock" Henry'ego Chalfant'sa. Było to połączenie sztuki graffiti wraz z występem "The Rock Steady Crew" w Common Ground Gallery, SoHo, NY (nie mylić tytułów z popularnym show TV z udziałem m.in. Run DMC czy Kool Moe Dee - przyp. Kool Mike). Niestety show przesunięto z sukcesem o kilka miesięcy z powodu bójek i burd, które miały miejsce podczas pokazu. Nazwę cyklu przemianowano jako "The Kitchen". We wrześniu kolejną odsłoną show Rock Stedy Crew wraz z Afrika Bambaataa był "Bow Wow Wow" w nocnym klubie "The Ritz". Ruza Blue (z którą Freddy, współpracował od jakiegoś czasu) zdecydowała się na ich kolejny wspólny występ w klubie "Negril", co zapoczątkowało cykl imprez "Wheels of Steel". Event odniósł duży sukces i stał się tak popularny, że przy kolejnej edycji "The Fire Departament" (departament do praw zabezpieczenia przeciwpożarowego) zamknął lokal z powodu przeludnienia. Freddy razem z Ruza Blue a.k.a. "Kool Lady Blue" znaleźli inne miejsce. Razem wybrali wcześniejszą halę do jazdy na wrotkach "The Roxy", zmienioną w klub nocny, kilka miesięcy temu. Dzieki temu zyskali jeszcze większą rzeszę wielbicieli a "The Roxy, NYC" stał się Mekką dla bboys & bgirls i całego środowiska hiphopowego. W 1984 roku zrealizowano tam zdjęcia do "Beat Street" w reż. Stan'a Lathan'a.

"Nie marzyłem o karierze rapera, chciałem tylko zarobić na czynsz" - he said...

Artysta zajmował się realizacją klipów m.in. dla KRS-One i Snoop Doggy Dogga. W 1995 roku MTV nie odnowiło kontraktu z Fab 5 Freddym i mimo protestów widzów i środowiska hip hop na całym świecie, jego program przestał być nadawany.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz