W 1984 roku, w dzielnicy Bronx, NY. kultura "Hip-Hop" tętniła życiem. Czwórka chłopaków: "DJ Moe Love" czyli Maurice Smith, przodujący MC Keith Thornton a.k.a. "Kool Keith" oraz dwójka MC-Producentów czyli Trevor Randolph a.k.a. "TR Love" i Cedric Miller a.k.a. "Ced Gee", dali początek swojej grupie, później znanej jako "Ultramagnetic MC's". Przez ponad 25 lat swojej działalności, zdołali osiągnąć status jednej z najważniejszych choć nie do końca przez wszystkich rozpoznawalnej grupy hip-hop'owej. Ślady ich oryginalnego brzmienia łatwo odnaleźć na płytach takich artystów jak "Public Enemy" czy "KRS-One" i jego "Boogie Down Production's". Wywodzą się z grup "The People's Choice Crew" czy szerzej znanych "New York City Breaker's". Nie mogli trafić w w lepszy okres, gdyż w tamtym czasie Hip-Hop wychodził na światło dzienne z podziemia muzycznego dzięki artystom jak "Kool Herc" i "Bambaataa". Pierwsze wspólne kroki stawiali w "Audobon Ballroom", "Sparkle", "Back Door" i innych klubach undergroundowych.
Ich debiutancki album był twórczą inspiracją dla wielu raperów, m.in. Eric "Vietnam" Sadler przyznał, że "Critical Beatdown" miał poważny wpływ na brzmienie "It Take's a Nation of Millions to Hold Us Back" "Public Enemy", a kawałki tj. "Give The Drummer Some" z w/w LP, przedstawiały grupę z jak najlepszej strony a zawarte w kawałkach dialogi między członkami załogi UMMC's, prezentowały umiejętności każdego z nich zgodnie z dobrymi tradycjami Oldschool'a.
Kolejny album i towarzyszące mu single "Two Brother's With Check's" i "Raise It Up" były wynikiem wprowadzonej przez zespół koncepcji 'miedzygalaktycznego hip hopu' i nowego sposobu realizacji nagrań ("One Two, One Two" "Kool Keith" rymował w niezrozumiałej mieszance pojedynczych sylab i nie wiążących się ze sobą słów). Powrotem do normalności była "Saga Of Dandy, The Devil & Day" napisana wspólnie z historykiem "Jamesem Reillym" opowieść o murzyńskiej lidze baseballoewj. "Ced Gee" i "TR Love" jako producenci wspomagali wysiłki wielu artystów m.in. wspomnianego "KRS-One" i jego "Boogie Down Production's" w "Criminal Minded Set" czy dissującego zachodnie wybrzeże "Tim Dogg'a" w kawałku "Fuck Compton". W połowie lat 90, drogi muzyków rozeszły się. Ced Gee za nieznaną sumę sprzedał nie publikowany wcześniej materiał grupy, wytwórni "Tuff City", która wówczas nie cieszyła się uznaniem wśród artystów gatunku. "KK" razem z Tim Doggiem utworzyli niezależną dwuosobową grupę "Ultra" spod której w 96 roku wydano LP "Big Time". Oprócz tego "Kool Keith" zaczął solową karierę jako "Dr. Octagon" czy "Dr. Dooom". Jako ten pierwszy wydał album "Ecologyst" również z 96 roku, który został bardzo dobrze odebrany przez krytykę i fanów. Uznany za doskonały muzycznie LP, szokuje wymyślną treścią ujawniając niezrównoważenie psychiczne artysty.
Niestety dało się to zauważyć jak i usłyszeć dużo wcześniej np. w "Poppa Large" jednym z najbardziej znanych singli UMMC's. Na przełomie 2007/08 grupa wydała kolejną płytę "The Best Kept Secret" ale jak dla mnie "Ultramagnetyczni" zawsze będą się kojarzyć z "Oldschoolowymi" LP "Critical Beatdown" i "Keep Your Head Up" jak i "międzygalaktyczno-psyhodelicznym" singlem "Poppa Large (East Coast Mix)"
Peace!
Don Letts – Hockley Social Club
5 tygodni temu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz