poniedziałek, 30 listopada 2009

TCR in full effect #7

 

 35 lat kultury HipHop! One Love!

sobota, 21 listopada 2009

Oldschool Street Beatz #4 (The Bridge Ain't Over) 11.12.2009. Klub eNeRDe ul. Browarna 6, Toruń

 

Party People! Party People! 
The Bridge Ain't Over! 
 Zulu Nation! 
The Bridge Ain't Over! 
 Oldschoolers Crew! 
The Bridge Ain't Over! Yeah! 
 Just Hit Us! 

Oldschool Street Beatz edycja #4 czekają tym roku, 
Czcimy B-Day Zulu i B-Day Hip Hopu! 
Kolejny raz Finger & kOOl MiKe stajemy na moście, 
Zabieramy w podróż wszystkich drodzy goście! 
Big W, Jego Crew i włocławski Dami, 
To są nasi ludzie i trzymają z nami! 
Jak zawsze coś extra dla was mamy w planie, 
"Do the Right Thing", z cyklu filmów wyświetlanych na ścianie! 
Jeden z najlepszych dzieł czarnoskórego reżysera, 
 Historię Brooklyn: Bed-Stuy w sobie zawiera! 
Multikulturowy zgrzyt w nowojorskich dzielnicach, 
Na krzyż przecinających się w upale ulicach! 
Więcej wam powiedzieć nie chce, sami zobaczycie, 
 Jak kończy się historia o wspomnianym zgrzycie! 

 W tym samym czasie na głównej scenie klubu 
Odbędzie się jak zawsze Break Dance łubu dubu... 
Walki B-Boys i B-Girls gdy się tylko zjawią, 
Staną naprzeciwko siebie pochłonięci walką! 
W głośnikach oldschool breaki od Fingera, 
Po tym co się zdarzy nikt się nie pozbiera! 
 Gdy film na małej sali będzie już przy końcu, 
 Julek zza baru odda klimat Bronxu! 
Oldschool rap! Jak znam... Pewnie pierwsza klasa! 
By zostawić klimat po obrazie Spike'a! 


 I trochę kultury dla głodnych informacji, 
Kilka słów: Big-W na temat Zulu Nacji! 
W tym czasie też Kool Mike, zechce swoje dodać, 
By przybyłych gości w czymś pod edukować! 
Na ścianie wyświetlania nie zabraknie filmów, 
Zbiór oldschoola, zapomnianych klipów... 
Electro Rock! Londyński event B-Boyowy! 
Ucieszy wasze oczy... Rozrusza wasze głowy... 
To wszystko w muzyce pochłonięte wszędzie, 
Zabraknąć was nie może... 
Bo będziecie w błędzie! 
 Bawimy się tyle ile rade damy... 
Just enjoy the party! 
O resztę zadbamy! 
 Peace! Love! Unity& Havin' Fun! 

Dzień: 11.12.2009. 
Miejsce: klub eNeRDe, ul. Browarna 6, Toruń 
Startujemy: 20.00 
Dj's
Big W [UZN], 
Finger,kOOl MiKe, Dami [OSC] 
Breakers
Bad Company vs Street Attack 
Beatboxers
Stiwen [Big-W Crew] 
Movies
Do the Right Thing, Electro Rock i inne... + oldschoolowe klipy! 
Music
Oldschool Rap (Electro), Funk & Soul, 80'Pop, Disco & more 
Other
Około godziny 22.00 krótkie omówienie "Do the Right Thing" oraz kilka słów na temat powstania Kultury Hip Hop i Universal Zulu Nation. 
Outfit (Strój)
Przypominamy o akcji przebrania się na styl 80's & oldschool! 

Nie chodzi tylko o to, że wejdziecie taniej na nasz event... Ale pomożecie nam zadbać o wyjątkowy klimat "Back In The Day's..." See Ya Soon! On Oldschool Street Beatz! Zapisy na LAST.FM 


 Do zobaczenia! Logo OSB - TCR Zdjęcie - Replisia Plakat - Zero See More On(więcej na)zulunation.pl

piątek, 20 listopada 2009

Dream's Don't Die (1982) reż. Richard Young


"Dreams Don't Die"

Trochę dziś zapomniany klasyk z początku lat 80. Opowiada historię młodych ludzi, którzy malują graffiti, w pogoni za własną tożsamością i marzeniami... Konsultantem i doradcą technicznym dot. graffiti w filmie, był Dondi. Peace!

Break on ice

Breakdance w stroju narciarskim, electro boogie w śniegu i abstrakcyjnie kosmiczna choreografia? Tylko w filmie Feuer Und Eis w reżyserii Will'iego Bornera i niemieckiej produkcji z '86. Zdjęcia kręcone były w Aspen i Nowym Jorku.

 

czwartek, 19 listopada 2009

Martha Cooper - Hip Hop Culture Photojournalist


Bez takich osób jak Martha Cooper nie wiedzielibyśmy, a raczej nie widzielibyśmy w jakimkolwiek stopniu jak wygląda nowojorski codzienny klimat i życie ludzi którzy tworzyli ten klimat... Kultury Hip Hop. Martha pochodzi z Baltimore gdzie urodziła się w 1940 roku i skończyła szkołę artystyczną ze specjalizując się w fotografii. Ukończyła również studia w Oxfordzie, wcześniej odbywając podróż do Azji, w charakterze wolontariuszki z aparatem. Po powrocie do Nowego Jorku pracowała jako dziennikarz-fotograf, dla lokalnej New York Post. Takim to sposobem robiąc zdjęcia po godzinach nowojorskim ulicom i dzieciom w początkach lat 70., natrafiła na graffiti. Poznając coraz to nowych ludzi, dotarła do środowiska graficiarzy. Jednym z pierwszych, który zgodził się na sesję był DONDI (okładka "Subway Art"), czyli typowy "boomber" wagonów metra, również używającego ksywki NACO.

 
Poza tym Martha zajmowała się fotografowaniem dla National Geographic Magazine, ale najbardziej znana i najbardziej znane zdjęcia (na szczęście) były robione w Nowym Jorku. Lata lecą ale zdjęcia zostają... Respect! Na zdjęciach dzielnice Bronx i Brooklyn w latach 70.-80. Nuda na ulicach...

 
W tle widać jeden z opuszczonych Project's. W takich miejscach często odbywały się potańcówki i pierwsze imprezy rapowe...

 
Freeesh! Style from the Bronx! Typowy styl ubioru tamtych lat...

  Subway street's...

 

Kultowy, tytułowy "wrzut" z filmu "Wild Style"

 

Back In The Day's... Where The Time Stop's...

 

"Street Battle" i kultowy cover Breaków Zeb Rock'a...

 

Kid's on the Street's... Typowy obraz ulic nowojorskich slumsów...

 

Wszystkie zdjęcia są autorstwa Marthy Cooper... Więcej możecie znaleźć w tytułach które zamieściłem w poprzednich postach... Kilka słów w temacie (dzięki "Pretty Cool People") znajdziecie w tym
 wywiadzie...

    

Journey to New York - Books by Martha Cooper #2



Journey to New York - Books by Martha Cooper #1




The Wanderers (1979) reż. Philip Kaufman



Fundamentalny obraz Philip'a Kaufmana, opowiadający o szalonych latach 60 w Bronksie, genezie tworzenia się gangów i innych grup...

W rolach głównych występują m.in.:
tytułowi The Wanderers,
The Fordham Baldies,
The Del Bombers,
The Ducky Boys
i The Wongs.










Scenariusz do filmu, powstał na podstawie opowiadania autorstwa Richard'a Price'a o tym samym tytule, dzięki temu zachowując swoją wiarygodność (Price urodził się w Bronksie, gdzie w latach 50./60. dorastał. The Wanderers ukazała się gdy nie miał jeszcze ukończonych 25 lat). Obraz jest podsycany bardzo dobrą muzyką (oczywiście głównie to rock 'n' roll), dobrymi zdjęciami (w niektórych momentach naprawdę można się przyjrzeć jak wyglądała dzielnica w okresie tworzenia się kultury hiphopowej, zdjęcia do filmu oczywiście powstały pod koniec lat 70.), które zachowują mroczny klimat ulicy.


Tytułowi "The Wanderers" liczyli nieco ponad 20 członków. Charakterystycznie ubrani w niebieskie jeansy i brązowo-żółtą kurtkę. W 90% byli z pochodzenia włochami.


The Fordham Baldies byli liczniejszą grupą niż Wanderersi. Widoczni ja zdjęciu gang był swego rodzaju odpowiednikiem dzisiejszej subkultury "Skinheadów". Łyse głowy, skórzane ciuchy... Co tu więcej mówić...

Stawkę uzupełniają:

The Del Bombers tworzyli czarnoskórzy mieszkańcy dzielnicy (m.in. brali udział w meczu footballu amerykańskiego z Wanderersami).

The Ducky Boys była grupą licząca ponad 100 osób, nigdy nie używali kolorów. Mówiło się o nich ale nikt tak naprawdę ich nie widział. Jedyny gang nastawiony na bezpośrednie eliminowanie przeciwnika, składał się głównie z imigrantów z Irlandii. Brali udział w wielkiej bitwie na boisku footballowym.

The Wongs czyli jak sama nazwa wskazuję, azjatycka grupa. Charakteryzują się czarnymi kapturami i tatuażami z wizerunkiem smoka... Ich motto brzmi: "Don't F*ck With The Wongs". Na pewno bardzo ciekawe...



W filmie kilkakrotnie można usłyszeć klasyk w wykonaniu "Dion - The Wanderer" czyli po prostu włóczędzy... Ten kawałek symbolicznie został wykorzystany kilka lat później w "Style Wars", dzięki czemu na stałe wpisał się w archiwa klasyki historii z Bronksu. Peace!

wtorek, 17 listopada 2009

Just To Get A Rep (2004) reż. Peter Gerard


Dosłownie "świeży", film dokumentalny który warto zobaczyć. Występują w nim zarówno pionierzy z NY jak i dzisiejsi artyści ścienni z U.S.A. i Starego Kontynentu. Hasło promujące tą pozycję "Before Hip Hop... There Was Graffiti" pozostawia wiele pytań... Zobaczymy czy znajdziemy na nie odpowiedź... Polecam! Peace!




P.S.
Na plakacie filmu widnieje twarz Tracy 168 - twórcy stylu Wild Style.

Sharp GF 777/GF 777H/GF 777Z

Power source: AC 220/240V, 50/60Hz DC 15V (UM/SUM-1, R-20, HP-2, or "D" battery x 10, or external DC supply) Speakers: Super Woofer: 16cm x 2 Woofer: 16cm x 2 Tweeter: Horn type x 2 Output power: PMPO 90W, with four amplifiers AC Supply operation Semiconductors: 17-Ic's; 52-Transistors; 1-Fet; 1-SCR; 59-Diodes 11-Led`s Tape Recorder/Player Tape: Philips-type compact cassette tape Frequency response: 30Hz to 18000Hz (Metal tape) 30Hz to 17000Hz (Cr02 tape) 30Hz to 14000Hz (normal tape) S/N ratio: 60dB (SNRS: ON); 56dB (SNRS: OFF) Wow and flutter: 0.055% (WRMS) Input sensitivity and input impedance: Ext. Mic: 600 ohms Mixing Mic: 600 ohms Line in: 22 kohms Output level and loaded impedance: Headphones: 8 ohms to 25 ohms External speaker: 4 ohms to 8 ohms Line out: 0.7V/50k ohms Radio frequency range: AM: 525 kHz to 1605 kHz SW1: 2.3 MHz to 7.3 MHz SW2: 7.3 MHz to 22 MHz FM: 87.6 MHz to 108
 MHz Dimensions: 752x166x379 mm Weight: 12.2 kg 

 

Jeden z klasyków japońskiej firmy elektronicznej z początku lat 80. Na rynku ukazało się kilka modeli tego typu "blastera" różniące się mocą i kilkoma elementami zewnętrznymi. Jest to jeden z pierwszych modeli wyposażony w dwa decki do odtwarzania kaset magnetofonowych, poza tym trzy kanały głośników zapewniają wyśmienitą barwę dźwięku. Chce uprzedzić, że gabaryty sprzętu są imponujące, a waga przekracza 12kg! Zasilany 10 sztukami baterii R20. Na zdjęciu nowojorska ekipa T.M.L. Breakers", w towarzystwie jednego z w/w modeli Sharp'a (rok 1983).

poniedziałek, 16 listopada 2009

Jazzy Rap Sounds - Digable Planets

Grupa jazz raperów z Waszyngtonu. Na początku lat 90. zostali okrzyknięci prekursorami tej odmiany rapu. Ich twórczość śmiało można porównać do kawałków Gang Starr'a czy albumów "Jazzmatazz" w wykonaniu Guru. Patrząc z drugiej strony medalu mają również w sobie trochę z De La Soul czy PM Down, grup nawiązujących do Daisy Age, (Ery Stokrotki). Mówią o tym choćby ksywki członków Digable Planets Doodle Bug (Craig Irwing), Butterfly (Ishmael Butter), Ladybug (Mary Ann Vierre). Imiona zrodziły się z fascynacji muzyków organizacją życia mrówek i innych owadów, dają też pewne pojęcie o ekscentrycznej i odrealnionej filozofii zespołu. Jednym słowem alternatywa na maksa. W swoich nagraniach, serwują mieszankę gier słownych do dość sennych podkładów jazzowych: "Często korzystamy z kolokwializmów, które wyszły z tradycji jazzowej" Doskonale widać i słychać to o czym mówią w kawałku "Rebirth Of Slick (Cool Like That)". Ich twórczość ma również podtekst polityczny, wyrażony m.in. "La Femme Fetal", będący atakiem na przeciwników przerywania ciąży, którzy podkładają bomby pod kliniki aborcyjne... Drugi album ugruntował ich popularność. Gościnnie wystąpili na nim Guru i Jeru The Damaja, a na okładce znalazły się krótkie teksty informujące o radykalnych organizacjach czarnych Amerykanów z lat 60., przypominające działalność Czarnych Panter. Poza tym tytuł nawiązywał do powracającej wtedy mody na uczesanie afro. (LP)Digable Planets - Reachin' (A New Refutation Of Time And Space) (1993) (LP)Digable Planets - The Blowout Comb (1994) (LP)Digable Planets - Beyond The Spectrum: The Creamy Spy Chronicles (2005) Przesłuchując kolejne i kolejne utwory grupy jestem przekonany o drugim dnie ich twórczości. Ich rymowane gry nawiązują do głębokich korzeni sztuki rapowania Last Poets, o czym mówią choćby okładki ich albumów. Peace!

niedziela, 15 listopada 2009

MTV Grammy Awards - Hip Hop Best Track 88 - 93

Przedstawiam listę 10 numerów które swoja nagrodą uhonorowała muzyczna stacja MTV.

Dj Jazzy Jeff & The Fresh Prince - Parents Just Don't Understand (1988) 
Young MC - Bust A Move (1989) 
MC Hammer - Can't Touch This (1990) 
Quincy Jones featuring Big Daddy Kane, Ice-T, Kool Moe Dee, Grandmaster Melle Mel - Back On The Block (1990) 
DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince - Summertime (1991) 
LL Cool J - Mama Said Knock You Out (1991) 
Arrested Development - Tennessee (1992) 
Sir Mix-A-Lot - Baby Got Back (1992) 
Digable Planets - Rebirth Of Slick (Cool Like That) (1993) 

Same klasyki! To były piękne czasy! Peace!

sobota, 14 listopada 2009

Rappin' (1985) reż. Joel Silberg

Bardzo podobny do kultowego "Beat Street", przez co uważać można go za jego następce. Rzecz dzieje się tym razem w amerykańskim mieście Pittsburgh. Film ma swój klimat i chociaż brakuje break'a czy graffiti to jak można wywnioskować po tytule, dużo w nim rapowej gadki w stylu starej szkoły. Autorem tekstów w większości kawałków jest Mario Van Peebles, główny bohater filmu. Podobnie jak w "Beat Street", pojawiają się autentyczni artyści m.in. Ice-T czy Force MD's z kawałkiem "Itchin' for a Scratch". Motywem przewodnim w filmie jest ratowanie ubogiej dzielnicy przed eksmisją jej mieszkańców i zagospodarowaniem terenu pod budowę centrum handlowego. Poza tym pojawia się temat gangów, rywalizacji o teren, szacunek i kobietę. Polecam tę pozycję ze względu na realia, mimo iż widać w nim lekko komediowe zabarwienie. 

Peace!

czwartek, 12 listopada 2009

Ali Rap: Muhammad Ali the First Heavyweight Champion of Rap by George Lois

Świetna pozycja dla każdego "mistrza ceremonii". Jest to album w całości poświęcony czarnoskóremu pięściarzowi... Zawiera w sobie kilkaset sytuacyjnych zdjęć oraz uwaga... Rymów! Powszechnie wiadomo, że był postacią niezwykle barwną i prowokacyjną, ale za to tłumy go kochały i zostanie zapamiętany... Nie tylko jako znakomity pięściarz ale i artysta, jeden z najlepszych raperów swojego pokolenia. "Float like a butterfly, sting like a bee" Jeśli nadal nie kumacie o co chodzi... Chuck D temat na momencie wam wyjaśni...

   

Peace!

I Love Scratchin'! - Interviewin' Zulu Nation's Finest #2

 

Universal Zulu Nation & Hip Hop Culture Happy B-day! 

Dobrze, że coraz więcej białasów wie jak to się wszystko zaczęło! 

Peace! Love! Unity& Havin' Fun!

I Love Scratchin'! - Interviewin' Zulu Nation's Finest #1



Kilka słów o technice "skreczowania" i o początkach kultury hiphopowej. Opowiadają Bam i Jazzy Jay! Enjoy!

Rising of Paul Hardcastle - 1st Light & Solo Career

Paul to artysta sceny brytyjskiej. Urodził się w Londynie 10.12.1957. Jest producentem, kompozytorem, specjalizuje się w instrumentach klawiszowych i tworzeniu muzyki tanecznej. Jako nastolatek pracował w sklepie ze sprzętem Hi-Fi , wolny czas poświęcając się na "dłubaniu" w sprzęcie oraz wszelkiej elektronice. Jako muzyk zadebiutował w duecie z Derekiem Greenem "1st Light". 

Z wczesnych lat 80., w swoim dorobku mają dwie ciekawe pozycję: (LP)1st Light - 1st Light (1983)

     
 Oraz udział w kompilacjach hitów spod labela "Street Sounds #4"

 
 Po przygodzie z "1st Light", poświęcił się karierze solowej. W 1984 roku wypuścił pierwszy singiel "Eat Your Heart Out" i kolejne m.in. "Rain Forrest"" czy "Moonhopper". W 1985 roku Hardcastle odniósł pierwszy duży sukces singlem "19" opowiadający o wojnie w Wietnamie. Użyte w nim sample telewizyjnych programów informacyjnych w nienaganny sposób dopasowane w podkład, wyniosły go na brytyjskie listy przebojów i od razu na pierwsze miejsce. Na następnym singlu "Just For Money", osnutym na motywach napadu stulecia, wykorzystał sample głosów świetnych aktorów Boba Hoskins'a i Laurence'a Oliviera, tworząc kolejny samplowany majstersztyk i wpadający w ucho taneczny kawałek.  W drugiej połowie lat 80., angażował się w różne projekty oraz wydawał płyty pod różnymi pseudonimami. Z falą rozwoju muzycznego poświęcił się remiksowaniu utworów, zakładając wytwórnie Fast Forward.

Peace!

wtorek, 10 listopada 2009

"12 Beatmasters - Lipservice (1984)


"Beatmasters" czyli Keith LeBlanc, Chris Lord i Robbie Kilgore to trio producentów pracujących dla Tommy'ego Silvermana i nowojorskiej wytwórni Tommy Boy. Są jednymi z pionierów electro rapu, obok Arthur'a Bakera czy Afriki Bambaaty. W 1984 roku ukazał się singiel ich produkcji "Lipservice", który jest mieszanką sampli i dźwięków podsyconych mocnym basowym brzmieniem. Po rozstaniu z wytwórnią LeBlanca nigdy więcej nie ukazała się żadna pozycja z cyklu "Beatmasters" w oryginalnym składzie.


Przed nawiązaniem współpracy, każdy z członków "Beatmasters" miał na koncie istotne dokonania. Keith LeBlanc współpracował z Sugar Hill Records oraz wydał wyjątkowy singiel "No Sell Out" (feat. Malcolm X).Natomiast Robby Kilgore produkował podkłady dla Malcolma McLarena i ekipy Man Parrish, przy tworzeniu ich pierwszego albumu w latach 1981-1982. Dla Chrisa Lorda był to początek kariery studyjnej... (chociaż był uważany za talent) Mając u boku tak znakomitych producentów z sukcesem nagrywał i produkował dla wielu wytwórni na całym świecie. Kawałek ukazał się m.in. na longplayach:

(LP)Tommy Boy - Greastes Beats (1985)


(LP)Various - Crew Cuts Lesson 2(1984)


Smack Those Lips! Baby!
Use Those Lips! Baby!

Enjoy! Peace!

poniedziałek, 9 listopada 2009

Zomba Music Group - Jive Records

Brytyjska firma płytowa założona w 1975 roku w Londynie. W 1981 roku Clive Cadler otworzył jej amerykański oddział w Nowym Jorku. W dwa lata później zainaugurowano działalność na nowojorskiej scenie. Pierwszym rapowym nagraniem wylansowanym przez Jive był "Magic's Wand" grupy Whodini. W 1983 roku trio nagrało dla niej pierwszy rapowy album. Wśród artystów nagrywających dla Jive znaleźli się m.in. Kool Moe Dee, Boogie Down Prod., Wee Girl Papa Rappers czy A Tribe Called Quest. Przełom komercyjny nastąpił dzięki grupie "Jazzy Jeff And The Fresh Prince". W 1988 roku grupie przyznano pierwszą nagrodę Grammy za "Parents Just Don't Understand". Duet miał już za sobą cztery płyty, (w tym bestseller "He's The DJ And I'm The Rapper") kiedy w 1993 roku niespodziewanie wyprowadził na 1. miejsce notowań singiel "Boom! Shake The Room". Firma Jive należy do Zomba Recordings Group i do dziś sukcesywnie promuje, wydając płyty artystów sceny Rap i R'n'B, na czele z Chrisem Brownem, Jordin Sparks czy Kelis. Kilka z klasyków (LP) ze stajni Jive: (LP)Kool Rock Jay And DJ Slice - Tales From The Dope Side (1990) (LP)A Tribe Called Quest - People's Instinctive Travels And The Paths Of Rhythm (1990) (LP)Kool Moe Dee - Knowledge Is King (1989) (LP)Wee Papa Girl Rappers - The Beat, The Rhyme, The Noise (1989) (LP)Boogie Down Prod. - Ghetto Music: The Blueprint Of Hip Hop (1989) (LP)DJ Jazzy Jeff And The Fresh Prince - He's The DJ And I'm The Rapper (1988) (LP)Boogie Down Prod. - By All Means Necessary (1988) (LP)Steady B - Let The Hustlers Play (1988) (LP)Schoolly D - Smoke Some Kill (1988) (LP)Kool Moe Dee - Kool Moe Dee (1987) (LP)Schoolly D - Saturday Night! The Album (1987) (LP)Steady B - What's My Name? (1987) (LP)DJ Jazzy Jeff And The Fresh Prince - Rock The House (1987) (LP)Whodini - Whodini (1983)